Риторика
Риторика як теорія відома ще
з античних часів, коли вона вважалася однією із семи вільних наук поряд із
арифметикою, геометрією, астрономією, граматикою, музикою, діалектикою
(логікою). Тоді ж – в Римській імперії – вона досягла вершини свого розвитку.
Але і в пізніші часи риторика була одним з предметів у європейських школах,
академіях, духовних навчальних закладах.
Нині в українських школах
де-не-де відроджується риторика як навчальний предмет. І все це завдяки
зусиллям наших колег, які розуміють необхідність розвитку в дитини вміння
правильно і красиво висловлюватися. Розуміння цього підштовхує вчителів навіть
до створення авторських програм. Наразі представляємо одну з таких програм
(автор –Христина Семеновська), вже апробовану з дітьми і затверджену Вченою
радою Київського міського педагогічного університету ім. Б.Д. Грінченка.
_____________________________________________________
Христина Семеновська, учителька
початкових класів школи № 240, м. Київ, тел. 8-044-411-51-12
Сучасна
риторика – самостійна наука і самостійний навчальний предмет,,
мета якого – навчити учнів правильного усного і писемного мовлення, тобто
розвинути комунікативні навички. Мета визначає зміст предмета, методику його викладання.
Курс
риторики в школі – практичний. Більша частина часу
відводиться на:
·
Риторичний аналіз усних і письмових
текстів;
·
Розв’язання риторичних завдань;
·
Риторичні ігри .
Риторичні
ігри містять елементи змагання, де треба визначити переможця: хто (або чия
команда) веселіше, смішніше розповість, швидше скаже скоромовку, складе лічилку
тощо.
Завдання курсу риторики:
v Розвивати
у дітей дар слова;
v Вчити від
практики перейти до теорії і знову до
практики;
v Прищеплювати
любов до мови;
v Допомагати
зрозуміти, що таке, культура – культурна людина – культура мовної поведінки;
v Розвивати
творчу уяву і літературні здібності дітей;
v Розвивати
процеси мислення;
v Формувати
інтелектуальні вміння;
v Мотивувати
досягнення успіху, необхідного в навчанні і житті.
На
вивчення курсу відводиться 1 година на тиждень, 34 години на рік.
Програма
курсу «Риторика» адаптована. В основу курсу покладено матеріали «Програми з
дитячої риторики» В.О.Науменко, М.Д. Захарійчук та «Дитячої риторики» Т.А.
Ладиженської, Г.І. Сорокіної.
Після опанування курсу
учні повинні вміти:
ü вдало
використовувати вивчені засоби усного спілкування;
ü оцінювати
поведінку з позиції «ввічливо — неввічливо»;
ü вдало
залучатися до розмови, використовуючи обраний спосіб привітання, подяки тощо
залежно від ситуації;
ü аналізувати
й оцінювати усне мовлення з точки зору таких його засобів, як тембр голосу,
гучність, темп;
ü аналізувати
мовлення доповідача з використанням вивчених правил;
ü відрізняти
текст як тематичну і змістову єдність від окремих речень;
ü визначати
за заголовком, про що йдеться в тексті,
ü виділяти
опорні слова, змістовні частини тексту;
ü складати
на основі даного сюжету, малюнку, опорних слів казкові історії;
ü складати і
промовляти лічилки, скоромовки.
Література
1. Воскресенська
Н.О. Рідне слово. —X., 1995.
2. Ладыженская Т.А. Уроки риторики в
школе. — М., 2000.
3. Гамалій
А.Т. Ігри та цікаві вправи з української мови. -К.,- 1980.
4. Яремко
Л.Є. Чарівна скринька. — Чернігів, 1993.
Немає коментарів:
Дописати коментар