Риторика


Риторика
Риторика як теорія відома ще з античних часів, коли вона вважалася однією із семи вільних наук поряд із арифметикою, геометрією, астрономією, граматикою, музикою, діалектикою (логікою). Тоді ж – в Римській імперії – вона досягла вершини свого розвитку. Але і в пізніші часи риторика була одним з предметів у європейських школах, академіях, духовних навчальних закладах.
Нині в українських школах де-не-де відроджується риторика як навчальний предмет. І все це завдяки зусиллям наших колег, які розуміють необхідність розвитку в дитини вміння правильно і красиво висловлюватися. Розуміння цього підштовхує вчителів навіть до створення авторських програм. Наразі представляємо одну з таких програм (автор –Христина Семеновська), вже апробовану з дітьми і затверджену Вченою радою Київського міського педагогічного університету ім. Б.Д. Грінченка.
_____________________________________________________
Христина Семеновська, учителька початкових класів школи № 240, м. Київ, тел. 8-044-411-51-12

Сучасна риторика – самостійна наука і самостійний навчальний предмет,, мета якого – навчити учнів правильного усного і писемного мовлення, тобто розвинути комунікативні навички. Мета визначає зміст  предмета, методику його викладання.
Курс риторики в школі – практичний. Більша частина часу відводиться на:
·        Риторичний аналіз усних і письмових текстів;
·        Розв’язання риторичних завдань;
·        Риторичні ігри .
Риторичні ігри містять елементи змагання, де треба визначити переможця: хто (або чия команда) веселіше, смішніше розповість, швидше скаже скоромовку, складе лічилку тощо.

Завдання курсу риторики:
v Розвивати у дітей дар слова;
v Вчити від практики перейти до  теорії і знову до практики;
v Прищеплювати любов до мови;
v Допомагати зрозуміти, що таке, культура – культурна людина – культура мовної поведінки;
v Розвивати творчу уяву і літературні здібності дітей;
v Розвивати процеси мислення;
v Формувати інтелектуальні вміння;
v Мотивувати досягнення успіху, необхідного в навчанні і житті.

На вивчення курсу відводиться 1 година на тиждень, 34 години на рік.
Програма курсу «Риторика» адаптована. В основу курсу покладено матеріали «Програми з дитячої риторики» В.О.Науменко, М.Д. Захарійчук та «Дитячої риторики» Т.А. Ладиженської, Г.І. Сорокіної.
Після опанування курсу учні повинні вміти:
ü вдало використовувати вивчені засоби усного спіл­кування;
ü оцінювати поведінку з позиції «ввічливо — неввічливо»;
ü вдало залучатися до розмови, використовуючи об­раний спосіб привітання, подяки тощо залежно від си­туації;
ü аналізувати й оцінювати усне мовлення з точ­ки зору таких його засобів, як тембр голосу, гучність, темп;
ü аналізувати мовлення доповідача з використанням вивчених правил;
ü відрізняти текст як тематичну і змістову єдність від окремих речень;
ü визначати за заголовком, про що йдеться в тексті,
ü виділяти опорні слова, змістовні частини тексту;
ü складати на основі даного сюжету, малюнку, опор­них слів казкові історії;
ü складати і промовляти лічилки, скоромовки.


Література
1.     Воскресенська Н.О. Рідне слово. —X., 1995.
2.     Ладыженская Т.А. Уроки риторики в школе. — М., 2000.
3.     Гамалій А.Т. Ігри та цікаві вправи з української мови. -К.,- 1980.
4.     Яремко Л.Є. Чарівна скринька. — Чернігів, 1993.

Немає коментарів:

Дописати коментар